„Aby jakiś dobry nawyk działania się zakorzenił, żeby dopasował się do naszego sposobu bycia i ułatwiał nam nam dobre postępowanie, nie wystarczy pojedynczy uczynek. Ciągłe powtarzanie pomaga w ustabilizowaniu się nawyków: stajemy się dobrzy, będąc dobrymi”
J.M. Barrio & R. Valdés
Pracę nad dobrymi nawykami zaczynamy już od najmłodszych przedszkolaków z grupy Odkrywców (3-latki) i kontynuujemy w dalszych latach.
Nawyki „rosną” razem z dziećmi, to znaczy są inne w każdej z grup wiekowych i dostosowane do fazy rozwoju psychospołecznego. Dotyczą m. in. takich sfer jak:
- samodzielność („Sam zakładam buty”),
- socjalizacja („Zgodnie bawię się z innymi”),
- praca („Dbam o zabawki na placu zabaw”),
- autonomia („Dbam o schludny wygląd mundurka”).
Nasi uczniowie pracują nadal nad dobrymi nawykami w ramach szkolnego savoir-vivre oraz programu wychowawczego.
Wzmacniamy dobre nawyki, które nie są tylko machinalnym, nieświadomym działaniem, ale są przygotowaniem gruntu pod dalszy rozwój charakteru i wypracowywanie dobrych jego predyspozycji, czyli cnót. Systematyczna i świadoma praca nad cnotami rozpoczyna się w od pierwszej klasy szkoły podstawowej.